Senin, 23 November 2015

Tujuan Life?

Tujuan Life?

Bolehkah ini menjadi anda?

* Bangun awal pagi, mempunyai pancuran mandian dan kopi cepat sebelum berjalan ke tempat kerja.

* Melihat timbunan kerja di atas meja anda yang tidak pernah mendapat yang lebih kecil.

* Menyemak jam tangan anda setiap 15 minit tidak terlepas rehat kopi seterusnya.

* Mencari alasan untuk menghadang dan bercakap dengan kolej-kolej lain.

* Mencatat masa pada minit.

* Mendapatkan beberapa makanan ringan untuk malam itu dalam perjalanan pulang.

* Dapatkan pizza keluar dari peti sejuk untuk makan malam.

* Luangkan masa yang lain pada malam di depan TV.

Jika ini berhampiran dengan bagaimana anda tinggal, anda mempunyai masalah.

Anda menghabiskan sebahagian besar kehidupan dewasa anda melakukan kerja yang tidak memenuhi dan memperkayakan. Motivasi anda untuk kerja-kerja wang, bukan keredaan kreatif dan inspirasi untuk mencapai matlamat yang diingini.

- Adakah anda pernah tersesat dalam masa apabila melakukan sesuatu yang anda suka lakukan?

- Adakah anda pernah bangun awal pagi kerana anda tidak sabar untuk meneruskan projek baru yang menarik anda?

Ini adalah perasaan yang sama sekali berbeza daripada mengheret diri anda keluar dari katil pada waktu pagi bersedia untuk satu lagi kerja hari-hari yang anda tidak menikmati.

Jumlah inspirasi

Beberapa hari lalu saya menonton berita TV, memberitahu tentang seorang lelaki dari New Zealand, bekerja sebagai paramedik di tengah-tengah Bangkok menyelamatkan orang yang cedera dalam pergolakan politik.

Beliau bermula sebagai seorang guru sukarelawan di Thailand dan terlibat dalam membantu penduduk yang terjejas akibat bencana tsunami. Walaupun bencana yang dahsyat ini dengan banyak ribu orang mati, dia berasa diilhamkan dengan membantu seberapa banyak yang dia boleh.

Kegembiraan membantu orang lain berkembang begitu kuat bahawa dia membuat keputusan untuk swasta melabur dalam kereta ambulans sendiri yang serba lengkap.

Tiada apa yang boleh menghalangnya. Beliau dengan gembira walaupun risiko hayat dan semua pelaburannya setiap hari.

Adakah dia mencari tujuan hidupnya?

Ya dia lakukan, dan sebagainya boleh anda!

Anda datang ke dunia ini dengan kod yang unik dan kemahiran anda.

Hanya ada satu yang unik anda di planet ini. Tiada siapa yang mempunyai kombinasi yang sama ibu bapa, didikan dan pengalaman. Apa jua latar belakang anda, anda telah membangunkan pengetahuan dan kemahiran yang boleh digunakan untuk membantu orang lain yang unik.

Ia adalah hak kelahiran anda yang diilhamkan dan dipenuhi dan ia tidak ada kena mengena dengan wang.

Saya tidak memberitahu anda untuk berhenti kerja dan lari mencari tujuan anda dalam hidup. Saya masih tidak meminta anda untuk meneroka dan mengambil kira bahagian kehidupan anda yang membuat anda bahagia.

Potong TV

Pengguna kali kedua terbesar dalam hidup anda, selepas kerja anda, adalah TV.

Dan tidak menghadapkan mukanya di TV, melabur masa dalam menimbangkan beberapa langkah kecil yang anda boleh ambil untuk membangunkan bahagian-bahagian atau aktiviti dalam hidup anda yang anda menikmati.

Adakah ini sentiasa dan anda akan mencari orang lain yang ingin bantuan anda, nasihat atau pengetahuan dalam bentuk tertentu.

Adakah anda tahu bahawa hampir semua jutawan bermula dari apa-apa. Mereka mendapati inspirasi dalam hidup mereka bahawa mereka berkembang menjadi sesuatu yang sangat besar.

Yang penting adalah, mereka masih akan melakukan perkara yang sama, walaupun mereka tidak mendapat apa-apa wang sama sekali.

Berita baik adalah, melakukan apa yang anda suka lakukan hampir selalu berakhir dengan pahala yang besar dalam hidup anda.

Tanggungjawab anda

Adalah menjadi tanggungjawab anda untuk meneroka apa yang membuat anda bahagia. Tiada had kepada apa yang anda boleh capai.

Anda membazirkan hidup dan masa anda dengan tidak membuat sumbangan positif kepada dunia, menggunakan kod unik anda, anda telah diberi ketika lahir.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar