Senin, 23 November 2015

Berpeluh berlebihan - Apa yang Boleh Anda Lakukan Untuk Mengurangkan Berpeluh Anda

Berpeluh berlebihan - Apa yang Boleh Anda Lakukan Untuk Mengurangkan Berpeluh Anda

Seperti yang kita semua tahu, berpeluh berlaku untuk membuat badan kita lebih sejuk. Ini adalah apabila cecair yang keluar di permukaan kulit kita melalui apa yang kita panggil kelenjar peluh. Berpeluh berlaku banyak terutama apabila persekitaran panas atau dalam keadaan tertekan; oleh itu, menjadikan berpeluh satu keadaan normal. Walau bagaimanapun, jika berpeluh menjadi berlebihan, makna mengalami peluh di luar apa yang boleh dipanggil berpeluh normal, maka anda akan perlu untuk berunding dengan doktor anda mengenainya segera. Berikut adalah beberapa perkara lain yang anda perlu tahu mengenai peluh berlebihan.

Pertama, anda perlu tahu bahawa terdapat juga sesetengah orang yang mengalami kekurangan berpeluh, keadaan yang dipanggil anhydrosis. Gangguan berpeluh sebenarnya disebabkan oleh tahap aktiviti rendah sistem saraf simpatetik, sebahagian daripada sistem saraf yang kami tidak mempunyai kawalan; dan oleh itu, tidak ada berpeluh pada semua yang sedang berlaku. Walau bagaimanapun, jika terdapat peluh berlebihan atau keadaan hiperhidrosis, terdapat pelbagai bahagian thebbody yang tanpa kawalan melepaskan manik peluh di luar apa yang badan kita benar-benar memerlukan.

Hiperhidrosis apa-apa yang berbahaya. Walau bagaimanapun, ia memberi kesan kepada ramai orang dan boleh menyebabkan ketidakselesaan dan juga gangguan yang besar. Kadang-kadang ia boleh menyebabkan trauma emosi buruk kepada individu dan juga lebih rendah diri esteem.There beberapa sebab kerana mempunyai peluh berlebihan seperti obesiti, pemakanan, keturunan dan akil baligh. Obesiti, jika anda makan jumlah yang lebih besar makanan. Anda perlu bekerja lebih keras untuk membakar semua lemak dan melepaskan beberapa daripada mereka sebagai peluh. Kemudian diet yang anda makan juga penting, terutamanya jika anda mengambil lebih banyak rempah dalam diet anda. Satu lagi sebab untuk peluh berlebihan adalah heredity.Some ibu bapa mungkin lulus hiperhidrosis kepada anak-anak mereka. Ada yang secara genetik terdedah kepada keadaan itu. Dan akhir sekali, sebab lain ialah akil baligh di mana terdapat ketidakseimbangan hormon yang boleh mencetuskan peluh berlebihan.

Adakah terdapat penawar untuk peluh berlebihan? Sudah tentu, terdapat satu penyelesaian untuk setiap masalah. Anda boleh membeli over-the-kaunter anti-perspirants, atau meminta doktor anda mengenai perubatan gred ditetapkan anti-perspirant, atau mungkin, kelebihan menjalani lontophoresis, proses yang menggunakan arus elektrik dan air. Terdapat juga pengambilan ubat-ubatan oral, suntikan Botox dan prosedur pembedahan yang lain sebagai pilihan terakhir.

Apa yang lebih, dengan keadaan berpeluh itu, anda mungkin berasa malu untuk berhadapan dengan orang atau semakin dekat kepada seseorang. Walaupun kebanyakan orang akan membeli di kaunter anti-perspirants untuk mengurangkan kesan peluh berlebihan, terdapat juga mereka yang hanya pergi ke doktor yang boleh dipercayai dan mendapatkan ditetapkan dengan anti-perspirant yang mengandungi aluminium klorida hexahydrate. Ubat berkata digunakan sebelum tidur selama tujuh hingga sepuluh hari berturut-turut di mana garam aluminium itu dijangka membantu mengumpul saluran peluh pada masa yang sama, menghalang mereka; dengan itu, menghapuskan peluh berlebihan. Akhir sekali, terdapat juga rawatan Botox di mana Botulinum toksin digunakan untuk mengurangkan jumlah berpeluh dalam badan kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar